When:
Frivillig enté

Plakat Pigekor hollandsk kor Pinsen 2016

NORDVESTJYSK PIGEKOR samarbejder med 2 kor fra Holland

Fælles koncert på Kirsten Kjærs Museum, Pinsedag den 15. maj kl 16:00 med Lady Amazone, Rock Me Amadeus og Pigekoret.

I forbindelse med Pigekorets koncertrejse til Delft i Holland i efteråret 2014, fik foreningen kontakt til Michel Poels, som er dirigent for 2 voksenkor: Lady Amazone og Rock Me Amadeus. De 3 kor samarbejde om et par fælles koncerter, hvor man byttede dirigent og opførte nogle sange sammen.

I pinsen kommer Michel Poels til Thy med sine 2 voksenkor og der skal igen synges sammen og gøres klar til en fælles koncert på Kirsten Kjærs Museum. Pinselørdag mødes korene for at øve og efterfølgende bliver der en fælles udflugt til steder i Thy. Pinsesøndag medvirker de 2 hollandske kor ved gudstjenesten i Skjoldborg Kirke og om eftermiddagen er der som sagt en offentlig koncert på Kirsten Kjærs Museum.

Koret Lady Amazone blev først grundlagt under navnet Amazon Dots i 2013 og består i dag af syv veluddannede og ambitiøse kvindelige sangere. Deres repertoire omfatter en bred vifte af musik fra middelalderen til cabaret.
Deres debutkoncert som Lady Amazone, i juni 2015 var en stor succes. Under mottoet “Harmonisk, klar og passioneret” ensemblet udførte klassikere som “Mr. Sandman”, “Autumn Leaves”, “Scarborough Fair”, men også typiske hollandske kabaret sange. Siden da har de modtaget hyppige anmodninger om at optræde.
Koret Rock Me Amadeus blev grundlagt i 2005 og fejrede sit 10 års jubilæum i 2015. Koret, som i øjeblikket består af 21 medlemmer, synger et blandet repertoire af klassisk og pop musik.
Symfoniske rocksange, såsom “Bohemian Rhapsody”, ” You’ve Got a Friend” and “Ain’t No Mountain High Enough” er en del af deres standard repertoire.
Under titlen “Rock Me with Care” besøger de en række plejehjem i hele Delft-regionen, samt udfører en del velgørenhedsarrangementer.
I denne sæson fokuserer koret på irsk folkemusik.

NORDVESTJYSK PIGEKOR er et elitekor, for piger i alderen 12- ca 20 år. Koret tæller en dejlig flok sangglade piger. Dertil kommer Korskolen, med piger fra 4. kl – 6. kl, hvor man bliver trænet til at være med i et elitekor. Foreningen har også 2 Spirekor på skoler i Thy, hvor piger fra børnehave klasse kan være med.

Korskole og Pigekor ledes af Cand. Phil. i musik Annette Boch Pedersen, der står for den musikalske og kunstneriske ledelse. Repertoiret består især af klassiske og moderne danske og engelske sange og korværker, men også latin, japansk og tyske sange er på repertoiret.

Foreningens medlemmer kommer fra Thy i det nordvestlige hjørne af Danmark og foreningen kunne i 2015 fejre 20 års jubilæum.

Pigekoret har flere gange deltaget i Sangerdysten ”Fra Kyst til Kyst”, og var gennem flere år blandt de bedste kor i konkurrencen mens den stadig eksisterede.

Gennem årene har NORDVESTJYSK PIGEKOR været på udlandsrejser til Skien og Uddevalla, Prag, Berlin, London, Budapest, Haag-området i Holland og i 2015gik turen til Hamburg til julekoncerterne i Sct Michaelis Kirken. Hver gang har de været værdige repræsentanter for dansk korsang.

Foruden Pigekorets koncerter i lokalområdet, er der også  længere ude i landet øget interesse for NORDVESTJYSK PIGEKOR – man har fået øje på Pigekorets kvaliteter, som altid afføder beundring og stor tilfredshed.

Der har været store koncertoplevelser med Trombonespilleren Marion Barker, USA. Godspellkoncert med Etta Cameron, en koncert med Jette Torp og senest med Lene Siel. Pigekoret har flere gange medvirket i DR-kirken, der sendes på landsdækkende TV. I Kristi Himmelfartsferien deltager foreningen i Norbusang i Holstebro sammen med ca 400 børn og unge fra hele Norden.

Ved koncerten i på Kirsten Kjær Museum, Pinsedag den 15. maj kl 16:00 vil der blive en præsenteret et blandet udsnit af repertoiret fra de 3 kor.