SKOV KIRSTEN – et performance foredrag

20.04.2024 14:00

Arrangementet er en del af Nordjyske Fortællinger om Kvindelige Kunstnere. Projektet formidler kvindelige kunstnere fra fire generationer, der alle har væsentlig tilknytning til Nordjylland. Det understøtter de senere års fokus på at synliggøre og kompensere for kunsthistoriens udelukkelse og museernes underrepræsentation af kvindelige kunstnere og deres værker.

Nordjyske Fortællinger om Kvindelige Kunstnere, der er et samarbejde mellem Kirsten Kjærs Museum, Museum Thy, Nordjyllands Kystmuseum, Johannes V. Jensen og Thit Jensen Museet og Kultur Rummet, har modtaget støtte af Kulturaftalen Region Nordjylland og Statens Kunstfond.

Medvirkende:

Lone Kølle Martinsen, seniorforsker

Else Mathiassen fortæller/ skuespiller

Kirsten Marie Larsdatter (1827-1900) fra Vendsyssel, også kendt som Skov-Kirsten, var Danmarks først kendte kvindelige lægprædikant. Hun var overbevist grundtvigianer og personlig ven med både Grundtvig og hans tredje kone, Asta.

Skov Kirsten voksede op under fattige kår i Vendsyssel og prædikede specielt i det nordjyske, i Thy og på Mors. Som kvinde måtte hun kæmpe for at følge sit kald og tale i offentlige store forsamlinger. Lige fra hun lidt ufrivilligt prædikede første gang blev hun hørt af en stor skare, som blev større og større.

Lone Kølle Martinsen holder oplæg.

Else Mathiassen levendegør Skov Kirsten.

Entre: 50 kr. (Årskort 2024 gratis)